Egmond aan zee – Met zijn allen een plezierige middag op het strand doorbrengen. Dat staat voorop bij Bicfun.Egmonder Vincent Bosma combineert zijn opleiding Sport, management en ondernemen aan de Hogeschool Amsterdam met een eigen bedrijf. Particulieren en kinderen kunnen bij hem terecht, maar liefst organiseert hij bedrijfsuitjes.
Kanovaren in de branding van de Noordzee of door de Alkmaarse grachten, teambuilding, klassenuitjes; de Egmonder draait er zijn hand niet voor om. Met zijn 23 jaar is Vincent Bosma een jonge ondernemer. ,,Is 23 jong? Het is maar een getal hoor. Maar ik ben altijd al ondernemend geweest. Ik vind alles leuk. Het zit ook in mijn bloed, want mijn vader heeft ook twee bedrijven. En als ik eenmaal bezig ben, blijf ik doordenken.’’
Zo kwam hij amper een week geleden nog uit op ’boerenstrandgolf’. Boerengolf, maar dan op het strand of in de duinen. Een bal in een emmer proberen te krijgen. ,,Ik zag die golfclubs met klompen aan het uiteinde, en kreeg meteen inspiratie. Of een leegstaand gebouw in Uitgeest, dan bedenk ik ook meteen wat je daar allemaal mee zou kunnen doen.’’
Het idee voor Bicfun werd vorig jaar geboren. Vincent Bosma besefte dat er iets ontbrak in het aanbod van activiteiten in de buurt van Egmond. ,,Zelf werk ik al vier jaar bij een buitensportbedrijf, dat richt zich vooral op blokarten en powerkiten. Wat miste in Egmond, waren kleinere buitenactiviteiten. Vandaar Bicfun. Ik hoef er niet van te leven, maar inmiddels is het wel van een hobby tot een bedrijf uitgegroeid. En het sluit aan bij mijn opleiding.’’
De processen van teambuilding spreken hem aan. ,,Dan doet zo’n groep tien, twaalf spellen. Van touwtrekken en lopen op meerpersoons ski’s, waar samenwerking bij komt kijken, tot aan denkspelletjes. Het fysieke en het denken komen aan bod, dus het is perfect voor zowel denkers als doeners.’’ Regelmatig staat Vincent met een groep op het strand, maar hij gaat ook bij bedrijven langs. ,,Het is heel leuk om met zo’n groep cohesie te creëren. Je krijgt daardoor als groep een hechtere band.’’ Niet alleen collega’s op de werkvloer, maar ook schoolklassen aan het begin van het jaar. ,,Ik heb bijvoorbeeld mijn oude school, het Clusius College, benaderd met het idee een soort kennismakingsdag voor nieuwe klassen te houden. Dan maak je er meteen één groep van.’’
Krijgt hij met zijn bedrijfsnaam geen ruzie met de balpennenfabrikant Bic? Zeker niet. De naam verwijst naar het merk kano dat Vincent Bosma heeft liggen voor zijn groepen. Bic maakt namelijk niet alleen pennen, maar ook surfplanken en rubberboten. En kano’s dus. ,,Ik heb 14 eenpersoonskano’s liggen, dus er kunnen behoorlijke groepen bij mij terecht. En 15 euro per persoon voor een bedrijfsuitje is niet veel?’’
Zijn activiteiten zijn natuurlijk wel enigszins afhankelijk van de weersomstandigheden. Kanoën in de branding kan nu eenmaal niet in een vliegende storm. ,,Bij windkracht drie, vier is het goed mogelijk om les te geven en daarna te kanoën. Als het harder waait? Dan kiezen we in overleg voor andere activiteiten of prikken we een andere datum. Want de veiligheid staat voorop.’’